Mirleft Night 2018

Mirleft Night #1 – #9 2018

COLOUR PHOTOGRAVURE
30×30
trykt på Rives

Mirleft Night#1.1

Mirleft Night#2.1

Mirleft Night#3.2

Mirleft Night#5.1

Mirleft Night#7.1

Mirleft Night#8.1

Mirleft Night#8.3

Mirleft Night Sværte bord

Mirleft Night#1.3

Mirleft Night#2.2

Mirleft Night#4.1

Mirleft Night#5.2

Mirleft Night#7.3

Mirleft Night#8.2

Mirleft Night 2 -trykplader

Mirleft Night trykplader

 

Cactus & Water Reflection 2020

S/H PHOTOGRAVURE
63×45
trykt på Rives

Cactus – Water reflection

 

At rejse ud til nye steder har altid åbnet for en skærpelse af blikket.
Hvad ser vi – hvad forstår vi. Hvor fremmed er kulturen?
Hvad er intensionen med at være netop her? Det synes som blikket søger det samme, som så ofte før.
Og måske – er det alligevel anderledes, så stedernes forskellighed og kultur udfordre.
Byder det sig til? det nye sted, de nye rum.  Ikke altid som forventet.
En formuleret tematisk ide, som synes logisk, kan være svær at komme i kontakt med, fordi stedet på en uforklarlig måde virker mere lukket end åbent.
Det er en af rejsens udfordringer.

’Mirleft Night’ – er en grafisk serie, hvor optikken er zoomet ind på detaljer af byens rum og arkitektoniske strukturer. Detaljer ud af hvilke der opstår uformulerede rumlige universer.  Små detaljer i det originale foto, der ikke tegnede sig i det fotografiske øjeblik, har senere åbnet sig ved utallige scanninger ind i de enkelte foto.
Serien udført som farve fotogravure. Her er basis tryk med tre plader med farverne yellow, magenta og cyan. Ved at ændre bare lidt på farvernes toner skifter billedet karakter og udtryk. Et greb der er væsentligt for denne series mange forskellige tryk.

’Cactus’ og  ’Water Reflection’  – er udført som sort/hvid fotogravure. En enkelhed der også udfordre i arbejdet ved trykpressen.

Ved at omsætte fotografiet til fotogravureteknikken får det en særlig dybde og stoflighed.
Et centralt punkt i processen er mødet mellem den digitale fotoredigering i Photoshop og de analoge, grafiske og håndværksmæssige dimensioner.  Om det er én plade og én farve, eller tre plader der udnytter en forskydning af de tre grundfarver, så åbner det op for utallige eksperimenter med både farvernes tonalitet og dyb- trykkets særlige stoflighed.

Copyright 2020 - Vibeke Jerichau